Veiligheid en de speedbike

De veiligheid van de speedbike staat al een tijdje ter discussie in Duitsland. Alhoewel de speedbike veel voordelen heeft wordt het aantal gerapporteerde ongelukken in Duitsland wel hoger. Zo werd in het plaatsje Borken een stijging van 33% gemeten. Daarom hebben de Duitsers al maatregelen genomen door veiligheidsadviseurs in te schakelen om te waarschuwen over de speedbikes. Is dit overdreven van onze oosterburen of kunnen wij hier ook nog wat van leren?

Snelheid van de speedbikes

Waar de reguliere elektrische fiets vaak een maximum snelheid heeft van ongeveer 25km/uur heeft de speedbike een maximum snelheid van 45km/uur. De speedbike heeft door deze snelheden ook extra vereisten voor het gebruik van de speedbike. Voor het rijden op de speedbike heb je een rijbewijs nodig en dien je gebruik te maken van een helm. Tevens is de speedbike voorzien van een kenteken.

Het is natuurlijk niet zo dat je met de speedbike overal maar 45km/uur moet gaan rijden. Het is aan de bestuurder om in te schatten welke snelheid gepast in bij de betreffende situatie op de weg. Men ziet dat de reguliere elektrische fiets vaak ook al snelheden kan behalen van ongeveer 35km/uur. Wat dat betreft scheelt het niet gigantisch veel.

Voorkomen van ongelukken

Het voorkomen van ongelukken ligt dus altijd bij de bestuurder zelf. U kunt in veel gevallen beter vijf minuten later thuis zijn dan dat u een rit naar het ziekenhuis moet nemen. Een speedbike die 45km per uur kan hoeft niet altijd 45km per uur te halen. Er is cijfermatig niets specifieks bekend over de ongelukken met de speedbike. Het aantal ongevallen van E-bikes en speedbikes wordt namelijk op een hoop gegooid. Het aantal slachtoffers van met de elektrische fiets is wel toegenomen. In 2017 was het aantal ongelukken toegenomen met ongeveer 16 personen waarvan de meeste mannen waren met een leeftijd die hoger lag als 65. De speedbike wordt nog steeds aanbevolen door de ANWB.

https://atlas-fietsen.nl/