De uitdrukking “waardepropositie voor de werkgever” lijkt op clichés van zakelijke modewoorden zoals synergie of een paradigmaverschuiving. Als ik dit in een gesprek hoor, schakel ik me meestal uit en duik in prettige gedachten. Ik zal je een passend cliché geven. EVP is niet zo moeilijk, maar velen hebben er een bedrijfsidentiteit op gezet, deze herbouwd voor wervingsdoeleinden en een idee gecreëerd dat verder gaat dan praktisch begrip. Voor velen is EVP ofwel te vaag, te specifiek of te conceptueel voor algemeen dagelijks gebruik. In de regel omvat de structuur zes gebieden:
Wat moeten we doen? Zoek iets van waarde in uw bedrijf dat voldoet aan de behoefte van de kandidaat. Dat is alles. Uw waardevoorstel is misschien gewoon een revolutionair productaanbod. Mogelijk biedt u tijdens een crisis bonussen aan. Misschien heb je een grote filantropische cultuur, of kan het zijn dat elke uitdaging een groeimogelijkheid voor werknemers is. De waardepropositie verschilt afhankelijk van wat elke kandidaat waardeert. Een optie werkt misschien niet voor iedereen. EVP dateert uit de late jaren 80 met McKinsey consulting als een reeks tastbare en immateriële voordelen die een adviesbureau zijn klanten aanbood op basis van behoeften, tegen een vergoeding. Dit concept is geëvolueerd van product en service naar waardepropositie voor werknemers en vervolgens naar marketing en werving. In wezen is het idee hetzelfde: zoek uit wat uw klant wil, geef het hem en maak hem succesvol. Als je alle marketingmensen zoveel mogelijk vereenvoudigt en weglaat, krijg je precies zo’n reeks. Wat moet er in de waardepropositie van een kandidaat worden opgenomen? Hier zijn enkele ideeën:
Cultuur Wees specifiek, schilder een beeld van hoe uw cultuur eruitziet en aanvoelt. Zet het op papier, zet het in woorden. De waarde voor de kandidaat is om het aantrekkelijk te maken en het vervolgens te communiceren. Wat zou mij motiveren om mijn baan op te zeggen te midden van economische onzekerheid? Zorg ervoor dat u deze vraag kunt beantwoorden. Waardeproposities kunnen kandidaten aantrekken, maar kunnen ook de redenen beïnvloeden waarom kandidaten een vacature accepteren. Onthoud hoe belangrijk het is om aan de behoeften van uw werkzoekende te voldoen, vooral in een concurrerende markt. Houd bij wat voor hen belangrijk is, voer analyses uit. Praat erover bij elke gelegenheid, of misschien niet, maak het onderdeel van uw merk. Segmenteer de behoeften van uw groepskandidaten zodat uw berichten aansluiten bij de specifieke behoeften waarnaar ze op zoek zijn. Maak uw waardepropositie spannend en persoonlijk. Het moet binnen de kandidaat reageren bij het indienen van een cv bij uw bedrijf. Vergeet niet uw waardevoorstel zo lang als nodig bij te werken. Korte EVP-checklist
|
https://www.globalrecruitment.info/ |
