Meer dan creativiteitKinderen die op jonge leeftijd aan de slag gaan met kunst, ontwikkelen hun creativiteit. Daarover is geen twijfel mogelijk. Maar ze ontwikkelen een hoop meer dan dat. Het kunstonderwijs is een plek waar kinderen vaardigheden oppikken waar binnen andere vakken geen ruimte voor is. Voor iedere levensfaseWat leerlingen leren binnen het kunstonderwijs, verschilt niet alleen per kunstvorm. Het verschilt ook per levensfase. Je kunt je vast voorstellen dat workshops op de basisschool de focus anders leggen dan workshops op de middelbare school. Goed onderwijs past zich immers aan aan de leerbehoefte van de kinderen in de klas en die verschilt door de jaren heen behoorlijk. Toch zijn er vaardigheden die over de gehele linie relevant zijn. SamenwerkenKunstprojecten vragen om samenwerking. Het beste resultaat krijg je immers wanneer iedere leerling bijdraagt. Hiervoor is het van essentieel belang dat alle leerlingen ruimte durven pakken, dat leerlingen elkaar die ruimte ook geven, dat ze zich veilig voelen om te experimenteren en dus ook niet bang zijn om te falen. In het kunstonderwijs kunnen leerlingen deze vaardigheden oefenen in de praktijk en leren ze hoe iedereen een aandeel heeft in het neerzetten van een veilige, prettige en constructieve groepsdynamiek. De kick van iets nieuws lerenWie iets wil bereiken in het leven, zal regelmatig iets nieuws moeten leren. Het is dan ook superjammer dat het hardnekkig ingebakken lijkt te zitten in mensen dat het veiliger of comfortabeler is om het te houden bij het oude. Door kinderen steeds weer in aanraking te brengen met nieuwe kunstvormen, ervaren ze de kick die je krijgt als je iets leert waarvan je misschien wel nooit gedacht had dat je het zou kunnen. En dat is een ontzettend waardevolle ervaring om mee te nemen de ‘echte wereld’ in. De kracht van zelfreflectieAls leerlingen iets ouder zijn, leent kunst zich ook heel goed voor zelfreflectie. Dit doen de leerlingen bijvoorbeeld door het maken van een cultureel zelfportret, een verplichte CKV-opdracht waarbij de leerlingen in beeld brengen hoe zij zich verhouden tot kunst en cultuur. |
https://www.grotebroer.nl |