Guerrillamarketing: 6 casestudy’s

Gerelateerde zoekopdrachten

Toen we voor het eerst met ons adviesbedrijf begonnen, probeerden we op goedkope manieren rond te komen en besteedden we niet veel geld aan advertenties van klanten. Nu begrijp ik dat je, om GOED te verdienen, moet investeren. Investeringen kunnen van 2 soorten zijn: geld of tijd. En soms is tijd duurder dan geld. Daarom moet u op zoek gaan naar de beste advertentie-opties en deze aan de klant aanbieden. Maar soms wil je iets viraals en tegelijkertijd goedkoop doen, de zogenaamde guerrillamarketing.

ADVERTEREN ZONDER BEGROTING

Als je niet weet wat het is en wie de guerrillamarketing heeft uitgevonden, dan heeft Wikipedia alles al geschreven, ik raad je aan om het te lezen. Best interessant, maar ik zal het je kort vertellen.

Guerrillamarketing is een goedkope reclame- en marketingmethode waarmee u uw product of dienst effectief kunt promoten, nieuwe klanten kunt aantrekken en uw winst kunt vergroten zonder of nauwelijks geld te investeren.

Simpel gezegd, het is een alternatief voor duurdere reclame (tv, radio, enz.) Met behulp van goedkope reclamemedia, verschillende trucs en trucs.

De soorten en kenmerken van verborgen marketing, de voorbeelden en eenvoudige methoden in actie die in uw bedrijf kunnen worden gebruikt, dit wordt het onderwerp van dit artikel!

VOORBEELDEN VAN DERGELIJKE RECLAME

Guerrillamarketing in actie is in het buitenland vrij gebruikelijk. Dit is precies hetzelfde soort marketing als alle andere.

Mond-tot-mondreclame

Een van de restaurants geeft bijvoorbeeld bijna geen geld uit aan reclame. De belangrijkste post van zijn uitgaven is dat hij de kappers gratis voedt, en op een zeer behoorlijk niveau, zowel in termen van service als kwaliteit van eten. En we weten allemaal dat kappers / visagisten / stylisten degenen zijn die een speciaal vertrouwen hebben in mensen, vooral vrouwen, ze praten constant met hen en vertellen hun nieuws. En zoals u weet was een bezoek aan het restaurant het beste nieuws, daarom werd het met veel plezier geadviseerd. Dat is de verborgen stimulatie van mond-tot-mondreclame. Trouwens, de populairste klanten komen via mond-tot-mondreclame. Je hoeft ze niet eens te overtuigen om te kopen, ze zijn al “rijp”. Daarom is dit soort guerrillamarketing heel erg goed. We hebben het trouwens ook gebruikt. In een licht gewijzigde vorm, maar toch, in het café van onze klant. Ze nodigden opinieleiders in zijn stad uit voor een gratis proeverij van koffie en eten. De uitnodigingen waren prachtig vormgegeven en ze plaatsten ze op hun sociale netwerken nog voordat ze de proeverij bezochten. En aangezien de proeverij met een knal verliep, waren de recensies heel erg blij. Trouwens, veel van de genodigden werden later regelmatige bezoekers van het café.

Virale video

Guerrillamarketing en virale marketing gaan hand in hand. Daarom willen we uw aandacht vestigen op een andere manier van guerrillamarketing. We wilden deze methode al lang voor een klant implementeren, maar hebben deze nog niet geïmplementeerd – dit is het opnemen van een virale video. Een eenvoudig voorbeeld is een restaurantchef die in de keuken zingt of danst tijdens het koken voor klanten. Het fotograferen kan plaatsvinden met een verborgen camera of met “imitatie van fotograferen met een verborgen camera”. Vervolgens plaatsen we de video op alle sociale platforms (als de video echt goed is, begint deze vanzelf uiteen te lopen). In feite is virale video op dit moment waarschijnlijk een van de beste manieren om geheime socialemediamarketing te doen. Ten eerste wordt het steeds actiever bekeken (bijvoorbeeld in een van de meest populaire sociale netwerken Instagram), en ten tweede is het vrij eenvoudig om het te verwijderen.

Schokkende actie

Als we het in het algemeen hebben over de effectiviteit van guerrillamarketing, kan het zelfs een soort reclamecampagne zijn met een luide actie, die door alle media zal worden uitgebazuind. Iedereen die die dag zonder kleren naar de salon kwam (ALLES) kreeg een mobiele telefoon cadeau. Er waren veel gratis telefoonliefhebbers, maar er zijn nog meer toeschouwers. En de media, tv en radio, die dit allemaal hebben gefilmd, gedocumenteerd enzovoort, zijn gewoon ontelbaar. Hier zijn een paar guerrillamarketingopties die ik ken, wat betekent dat de geruchten nog steeds bereikten:

Jeans winkel. Als je je spijkerbroek scheurt waar iedereen bij is, kun je gratis nieuwe kiezen in de winkel.

Partnerschap

In het algemeen ben ik persoonlijk van mening dat goedkope guerrilla- en virale marketing een partnerschap is of, om het modewoord te gebruiken, “samenwerking”. Voorbeelden:

 In het kantoor van de tandarts plaatste een tandheelkundig bedrijf dat tandpasta’s en tandspoelingen maakt een inscriptie op het plafond (wist je dat we allemaal naar het plafond kijken terwijl we in de tandartsstoel zitten?) – “Wil je dit saaie plafond nooit meer zien? Onze tandpasta zal helpen! “

Onthoud in het algemeen dat het een heel goed idee is om samen te werken met een bedrijf dat dezelfde doelgroep heeft maar niet rechtstreeks concurreert.

WIE HEEFT GUERRILLA-MARKETING NODIG

En voor wie zal het nuttig zijn? Immers, guerrillamarketing in actie wordt in de regel gelijkgesteld aan goedkope manieren om klanten aan te trekken, wat op zijn beurt gelijk staat aan adverteren voor kleine bedrijven.

En soms zelfs voor startups. Nou, geen geld, gebruik guerrillamarketing en schilder je voorstel op de stoep. Overigens is het vaak vanwege deze houding ten opzichte van hem dat ervaren zakenmensen buitengewoon een hekel hebben aan de methoden van guerrillamarketing.

Dit is echter fundamenteel verkeerd. Het bijzondere van guerrillamarketing is dat het bij elk bedrijf past. Zowel klein als middelgroot, en zelfs groot. De enige vraag is hoe je het moet gebruiken?

Als u een klein bedrijf bent, zijn guerrillamarketingmethoden natuurlijk een van de belangrijkste manieren om klanten aan te trekken (vooral in het begin);

Als u een middelgroot bedrijf bent en al een advertentiebudget heeft, kunt u guerrillamarketing gebruiken als een manier om uw advertentieplaatsing te vergroten;

Als je een groot bedrijf bent, is dit een geweldige manier om een ​​publiek te bereiken waar je normaal geen aandacht aan besteedt.

En als u een heel groot bedrijf bent, kunt u zich zelfs guerrillamarketing voor de lange termijn veroorloven. Zoals Apple deed in de Verenigde Staten.

Ze schonken pc’s aan alle scholen in Californië. Zo’n zegen maakte hun naam behoorlijk beroemd, maar het uiteindelijke doel was anders. Letterlijk 5-10 jaar later kregen ze een hele generatie fans die opgroeiden met Apple-producten.

Conclusie

Er zijn talloze voorbeelden van guerrillamarketing op internet en we hebben niet alle mogelijke voorbeelden en cases in dit artikel verzameld. En tot slot het belangrijkste dat ik u wil overbrengen: Je moet dit kanaal gebruiken, maar niet in de eerste plaats, want zoals ik al schreef, kan de tijd die aan creativiteit en andere tijd wordt besteed, duurder zijn; U moet voorzichtig zijn bij de implementatie, anders kan alles in de tegenovergestelde richting werken. En in plaats van reclame en de liefde van klanten, krijgt u een solide negatief; Je kunt niet zomaar aan guerrillamarketing doen en tegelijkertijd rekenen op een grote stroom klanten.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

instagram influencer pricing

https://marketingbook.shop/