Pre burnout fase

Ons leven staat bol van activiteiten. Niet erg, mits je hierin ontspannen kunt bewegen. Anders wordt het wanneer je vaak gehaast bent en dus noodgedwongen -in je eigen beleving- “moet” jakkeren om alle zaken te kunnen afwerken. Het kan zijn dat je daadwerkelijk teveel hooi op je vork neemt; niet goed kunnen plannen of teveel plannen is hiervan de oorzaak. Een gehaast bestaan, wat constante negatieve gevoelens met zich meebrengt, is de basis van burn-out raken. 

En … wat nu? 

Burn-out raken is een angstbeeld wat zich aan ons opdoemt; want we kúnnen niet burn-out raken, daar hebben we immers helemaal geen tijd voor! De kinderen moeten niet alleen naar school, maar ook naar allerlei andere activiteiten. Het huishouden draait door. Het professionele werk kan niet blijven liggen (stel je voor, je baan kwijt raken pff). Burn-out is gewoon géén optie! 

Relax … 

Voel je ‘m al aankomen? Die gevreesde burn-out? Zorg dan als de wiedeweerga dat er wat activiteiten uit je agenda (of die van je kinderen) geschrapt worden. Relax. Neem wat gas terug. Geen tijd om te koken bijvoorbeeld? Bak dan eens een omelet (ei; ozo gezond) met een plak kaas er op. Gezond en toch gemakkelijk (en: niets besteld, honderd keer beter dan pizza). Een bak yoghurt na, maakt de maaltijd compleet. Het zijn de kleine dingen die je leven vergemakkelijken. Pak wel die auto als het nodig is (oe, wat onverantwoord ;-).

Volg samen met je partner een cursus ontspanningsmassage. Neem tijd voor jezelf en ga op Yogales. Bezoek eens in het weekend samen een sauna. 

Ontstressen? Het helpt echt. 

http://kopos.nl/